Diyabetik Ayak Yaralarından Korunmanın Yolları

Diyabetik hastalarının yaklaşık yüzde 25'inde ayak infeksiyonu gerçekleşmektedir. Ayak infeksiyonu diyabetin en sık ve en ciddi sonuçları olan komplikasyonu olarak kabul edilir.
infeksiyonu diyabetin en sık ve en ciddi sonuçları olan komplikasyonu olarak kabul edilir. Alt
ekstremite (belden aşağı) amputasyonlarının sebebi olarak 1. sırada diyabetik ayak infeksiyonu
yer almaktadır. Her 7 diyabet hastasından 1 tanesinde hayatının bir döneminde ayağında yara
açılır. Diyabetik hastalarının amputasyon oranı diyabet hastası olmayan kişilerden 22 kat daha
fazladır. Bu durumda diyabet hastalarının ayak bakımına çok büyük önem vermeleri
gerekmektedir.
Diyabetli hastaların ayaklarını sağlıklı tutmak için yapabileceği birçok şey vardır. Bazı
basit adımları izleyerek bu problemlerin önüne geçilebilir.
* Öncelikle kan şekeri düzenli aralıklarla kontrol edilmeli ve kan şeker düzeyi normal
seviyelerde tutulmalıdır.
* HbA1c değeri 3-4 ay aralıklarla kontrol edilmelidir.
* Ayaklar her gün detaylı bir şekilde kontrol edilmeli ve herahangi bir leke, iz, şişlik, kesik,
veya kabarma görüldüğü takdirde mutlaka doktora danışılmalıdır.
* Ayaklar her gün yıkanmalı ve dikkatli bir şekilde kurutulmalıdır. Özellikle parmak araları
kuru kalmalıdır. Cilt yumuşak ve pürüzsüz tutulmaya çalışılmalıdır.
* Haftada en az 3 gün 30 dakikalık normal tempoda yürüyüş yapılmalıdır.
* Ayaklarınızın daha rahat edeceği ve ayaklarınızı koruyan özel ayakkabılar tercih
edilmelidir.
* Asla yalın ayak bir şekilde yere basılmamalı evde dahi terlik veya çorap giyilmelidir.
* Ayaklar sıcak ve soğuktan korunmalıdır aşırı ısı değişikliklerine maruz bırakılmamalıdır.
* Ayaklarınızda ki kan dolaşımını arttırmak için günde 3-5 defa 5'er dakika ayak parmak
uçlarından yukarı doğru bütün eklem yerleri fonksiyonlarına göre hareket ettirilmeli ve
otururken ayaklar yukarıda tutulmalıdır.
* Diyabet hastaları asla sigara içmemeli solunum egzersizleri yaparak hücrelerin yeterli
oksijenizasyonu sağlanmalıdır.
Bugünden itibaren ayaklarınıza iyi bakmaya başlayabilirsiniz.