DİYABETİK AYAK

     Kan şekeri kontrollerine yeterli özeni göstermeyen diyabet hastalarında sinirlerde hasar oluşur. Sinirlerde hasar oluşması yara veya enfeksiyona neden olabilir. Bu nedenle diyabet hastaları ayaklarında aşağıdaki belirtileri hissettikleri zaman mutlaka hekime başvurmalıdırlar.

  *  Ayaklarında ağrı,
  *  Ayaklarında uyuşma veya karıncalanma,
  *  Pamuk üstünde yürüme hissi,
  *  Sıkı çorap giyme hissi

  Diyabetik ayak yarasının en önemli nedenlerinden birisi de his kaybıdır.
   Diyabet hastalarında görülen hücrelerdeki his duyusunun kaybolması sonucu hasta sıcak-soğuk gibi etkileri fark etmede zorlanır, ağrı hissi ortadan kaybolur ve hissizlik nedeniyle ayaklarında oluşabilecek yaraların farkına varamayabilirler. Bu durumun önüne geçmek ve yarayı erken teşhis edebilmek için diyabet hastalarının ayaklarını düzenli olarak göz ile kontrol etmesi önerilmektedir. Geç fark edilen yaralar, diyabet hastalığının damar yapısında yarattığı harabiyetten dolayı çok uzun sürelerde iyileşmektedir, bu yüzden hastalar daha dikkatli olmak zorundadırlar.
   Diyabetik ayak, diyabet hastalığına bağlı olarak ayaklara uzanan sinir ve damarların bozulması; bağışıklık sisteminin zayıflaması sonucu ayaklarda iyileşmeyen açık yaraların, kangrenlerin ve ciddi mikrobik enfeksiyonların ortaya çıkması ile oluşur. Özellikle kan şekeri ile ilgili sorunları iyi yönetemeyen veya ileri evre diyabet hastası olan kişilerde çok daha sık yaşanan bir sorun olan diyabetik ayak yaraları etkili şekilde tedavi edilmezse ayağın kesilmesi ile sonuçlanabilir. Diyabet hastalarında ayak ve cilt yaralarının önlenmesi için ilk yapılması gereken şey kan şekerinin kontrol altında tutulması ve ayaklarda yara oluşmasının önlenmesi için koruyucu tedbirlerin alınmasıdır.